Sportjournalistiek in speciale sporttijdschriften biedt reportages over evenementen zoals competities en toernooien en aanverwant sportnieuws. Er zijn veel sporttijdschriften die zijn bespot en “speelgoedtijdschriften” zijn genoemd omdat ze zich niet bekommeren om de ‘serieuze’ onderwerpen die door verschillende nieuwsbureaus worden behandeld. Tegenwoordig is sportverslaggeving steeds belangrijker geworden, net zoals de verschillende sporten zelf zijn gegroeid in rijkdom en invloed en veel daaropvolgende macht en erkenning.
Sportjournalistiek in sportbladen is een essentieel onderdeel van de Breda Nieuws. Sportjournalistiek in sportbladen omvat een sportafdeling die zich uitsluitend toelegt op ijverige sportverslaggeving. Enkele van de wereldberoemde tijdschriften gewijd aan sport zijn Sports Illustrated en Sports Round Up.
De verslaggevers van diverse sportbladen hebben het zwaar met sportteams van over de hele wereld. Terwijl sommigen niet altijd erg meegaand zijn met sportjournalisten, staan anderen erom bekend sportverslaggevers in kleedkamers toe te laten voor interviews en wat extra informatie. Er zijn ook sportteams die uitgebreide informatieondersteuning bieden, ook als de berichtgeving voor hen ongunstig uitpakt. Er zijn bepaalde landen waar sportverslaggeving vaak nauwelijks wordt getolereerd door clubs en spelers.
Sportjournalisten die voor de verschillende sportbladen werken, zijn net als alle andere verslaggevers. Ook zij moeten het verhaal vinden in plaats van simpelweg te vertrouwen op informatie die wordt gegenereerd door de sportteams of instelling of de toegewijde technische staf. Van de verslaggevers van sportevenementen wordt verwacht dat ze in de eerste plaats vertrouwd zijn met het specifieke spel dat ze behandelen en de nuances die daarbij komen kijken. Sportjournalisten moeten feiten verifiëren die hen zijn verstrekt door de teams en organisaties waarover ze verslag doen, voordat ze de inhoud in de sportbladen plaatsen.
Vaak trekken de coaches van de verschillende games en teams en spelers en zelfs het management van de sportorganisatie de toegangsreferenties in van de verslaggevers die een bepaalde controverse of sportevenement behandelen. Dit gebeurt volledig als vergelding voor het afdrukken van nauwkeurige, maar kleinerende informatie over een team, speler, coach of de organisatie in kwestie.
Tegenwoordig doen sportverslaggevers uitgebreid verslag van sportjournalistiek voor professionele en intercollegiale sporten zoals American football, ijshockey, basketbal, honkbal en voetbal. De sportmagazines zijn gescheiden om tegemoet te komen aan de doelgroep ‘lezers’ voor een bepaalde sport of in secties die verschillende sporten behandelen en een betere dekking bieden aan de sportliefhebbers. De sportmagazines worden geleid door een team van professionals, ofwel van de games zelf of enthousiaste enthousiastelingen van over de hele wereld, die de games religieus hebben gevolgd.
Sporttijdschriften over de hele wereld zijn nu onderdeel geworden van de geïntegreerde wereld online. De online sportmagazines worden steeds populairder vanwege de privé en comfortabele toegang tot live nieuws en recensies die mogelijk zijn dankzij de internettechnologie. Er zijn veel sportmagazines die zowel het online als het virtuele segment met succes bedienen.